skip to Main Content

אנליזות עלים למדידת מצב הזנתי של העצים במטע

רובנו נמצאים כעת בשיא עונת הבציר\ קטיף\ ניעור ולאחריו המבול. אך עלינו להתחיל להכין את העצים שלנו לחורף ובעיקר לעונה הבאה. לשם כך עלינו להבין את מצב ההזנה במטע וכמה יש לדשן בהתאם. לשם כך פנינו לנורית בן הגיא, מצמח טכנולוגיות חקלאיות . // ד"ר נתיב רוטברט, חוקר קרקע ומים.

 למה בדיקות עלים?

מחסור או עודף ביסודות הזנה ובכלל מלחים בצמח, עלולים לגרום להפחתה ביבול, פגיעה באיכות הפרי ואפילו התמוטטות עצים. תוצאת בדיקת עלים היא אינדיקציה טובה מאד למצב התזונתי של העץ.

סימני מחסור חזותיים.

כאשר מבחינים בשינוי במופע העלים כגון הצהבה, צריבות, נשירה מוקדמת, לעיתים נוטים להמר על הקשר בין המופע למחסור ביסוד כלשהו. הדבר עלול להטעות  היות וקיימים סימנים חופפים ליותר ממחסור אחד וגם ישנם סימנים שונים למחסור באותו יסוד בגידולים שונים . כמו כן ייתכן כי אלו אינם סימני מחסור או עודף ביסודות הזנה אלא נזק של מחלות מזיקים או חומרי הדברה. בנוסף כאשר סימנים אלו מופיעים עלול להיות מאוחר מדי post mortem"".

חיסכון בדישון

נקבעו נורמות, ערכי סף, עבור יסודות הזנה, מקרו ומיקרו אלמנטים עבור גידולים רבים  על בסיס הספרות הבינלאומית וגם על פי אלפי תוצאות בדיקה בתנאים של הארץ.

אנליזה כימית של עלים והשוואה לערכי סף אלה, מאפשרת למדריך ולחקלאי לדייק בדישון, לחסוך במנות דשן כאשר נמצאו בבדיקות ערכים גבוהים או לתגבר כאשר נמצא מחסור.

המלצות הדישון מתבססות הן על תוצאות בדיקות עלים וקרקע, מגמות רב שנתיות של החלקה וגורמים נוספים כגון: עצמת הצימוח , גורמי אקלים, רמת היבול ופעולות במטע כגון גיזום.

שיטות חדישות

יחד עם הניסיון הרב שנצבר בבדיקות עלים הקונבנציונליות, מעבדות שרות השדה נכנסו לשיטות חדישות, חלקן עדין בבחינה מדוקדקת במערכת ניסיונות כגון מצלמה מולטי ספקטראליות  ושיטות אחרות המקובלות בעולם כגון שיטת הSAP  , בשאיפה לשפר את הביצועים במהירות מתן תוצאות ואולי גם לדייק עוד יותר בהבנת דרישות הצמח ושיפור הדישון.

להנחיות  דיגום לפי סוג גידול מומלץ להיכנס לאתר של "צמח טכנולוגיות חקלאיות" שם מופיעים מועדי דיגום והנחיות לגידולים רבים

נורית בן הגיא
צמח טכנולוגיות חקלאיות

Back To Top