באמצע מישור הבזלת שמתחת למושב שעל, בין עדר כבשים מנומנם למטעי הנשירים מתגלה לי מתחם…

הדרך למחקר חקלאי לדור הבא
במהלך שנת הלימודים תשפ"ג נפתח לראשונה מסלול מחקרי בעבור תלמידות כיתה ט' של אולפנת רגבים בהובלת היחידה לחקלאות וחדשנות בגולן. ייחודו של המסלול הוא בחשיפתן ושילובן של תלמידות רגבים במחקרים ופרויקטים חקלאיים פורצי דרך בחוות היישום אבני איתן. ההתנסות הלימודית-חקלאית בחווה מאפשרת הסתכלות על חקלאות המחר, ומהווה פלטפורמה לבחינת כניסה של גידולים ופרקטיקות חדשות עבור חקלאי הגולן. מכאן ששילובן של תלמידות רגבים בפעילות המחקרית והפעילות השוטפת בחווה, הופכת אותן להיות חלק מחזון החקלאות הנרקם בגולן.

התוכנית השנתית מבוססת על שני צירים מרכזיים. ציר למידה והתנסות במחקר (ממוקדת במיזמי הדגל בחווה) וציר עבודה בפרויקטים החקלאיים באבני איתן. מטרת ציר המחקר הוא לחשוף את התלמידות לתחום חקלאות/גידול תוך כדי טיפוח מיומנויות ופרקטיקות מחקר. כחלק מתהליך המחקר נלמדו והודגמו: תפקיד הצמחים במערכת אקולוגית, מה הצמח צריך כדי לגדול? חומרי מזון מהקרקע (בדגש על העשרה/קומפוסט), איסוף נתונים מדדים אביוטיים (חיישנים) ומדדי גידול הצמחים. הושם דגש על איסוף נתונים בשימוש כלי מחקר מגוונים והבנה של עקרונות מדעיים המעורבים במדידה. העבודה על הניסויים נעשתה באופן משותף על ידי תלמידות המסלול, כאשר במהלך כל מפגש בוצעו מספר מדידות בחזרתיות מידי שבוע (מדדי גדילה, מדדים אביוטיים, וביוטיים). בנוסף, עודדנו את התלמידות לחשיבה ביקורתית והתייחסנו לנושא אמינות והדירות ביחס לבדיקות כמותיות. כל זאת כטעימה מעולם המחקר החקלאי ועידוד חקלאות מתקדמת ומדייקת.
ההתנסות המרכזית וגולת הכותרת של המסלול כללה העמדת ניסוי מורכב ומרתק בשדה ובחממה ההידרופונית, בו התלמידות בודקות שלוש מטרות מחקר:
- בחינת גידול של ארבעה זני חסות (חסה ערבית, סלנובה אדומה, סלנובה ירוקה ומסולסלת אדומה) בחמישה מתארי גידול.
- בחינת גידול חסות בגידול הידרופוני לעומת בקרקע, עם ארבעה ממשקי דישון.
- בחינת גידול החסות בהשפעת יישום דשן 20-20-20/ קומפוסט בקר/קומפוסט תולעים לעומת ביקורת קרקע ללא קומפוסט.
התלמידות העלו ופיתחו את שאלות המחקר, והיו שותפות לבניית תוכנית הניסוי ולמדו על חשיבות החזרות ופיזור בלוקים באקראי. לפני פסח יושמו תוספי ההזנה בקרקע לפי תת החלקות בקרקע ( 16 תת חלקות). בתחילת מאי 2023 נשתלו שתילי החסה בכל הטיפולים. התלמידות עוקבות אחרי זמן הגעה לגודל שיווק, מצב החסות, צבע ומראה ומודדות את קוטר החסות בכל תת חלקה. בסוף הקטיף, ישקלו החסות (טרי ויבש) ויבדקו מבחני טעם. אז תתחיל עבודת החשבונאות והסטטיסטיקה – הבנות יראו איך מזהים מגמות בתוצאות הניסוי ואיך להציג את התוצאות והכי חשוב להפיק לקחים ולהציע הצעות להמשך מחקר ועבודה.
בעקבות שילוב הידע המתקדם וההסברים המפורטים, יחד עם העבודה בעלת מוסר העבודה הגבוה, הבנות מתעניינות ומעשירות את הידע שלהן, ומתוך כך נהנות מן החוויה של הבנה מבוססת על העבודה בה הן מתעסקות.
כתבו: ד"ר מרצי אדרי, חוקרת חינוך וד"ר נתיב רוטברט, חוקר קרקע ומים,
היחידה לחקלאות וחדשנות בגולן, מכון שמיר למחקר.
פרטים ליצירת קשר: מרצ'י 052-3833522, merchied29@gmail.com
נתיב 058-6991604, Nativ@gri.org.il