skip to Main Content

משקי מודל להשקיה מדייקת בגלעיניים- עדכון סטטוס

בהמשך לקול הקורא אשר פורסם בקרב חקלאי הגולן בדצמבר דאשתקד, פרויקט משקי מודל להשקיה מדייקת בגולן בהובלת אייל נבו יצא לדרך ובכתבה זו אנו נעדכן היכן הפרויקט עומד.

המודל, כזכור, הוא פרי מחשבתם של חברי שולחן נשירים בגולן אשר רצו לקדם הטמעת טכנולוגיות להשקיה מדייקת במטעי הגלעיניים, גידולים אשר בהם עוד לא נבחנה השיטה ברמת הגולן (לכתבה הקודמת). לקול הקורא ניגשו 12 משקים מגוונים המייצגים את כלל סוגי החלקות בגולן מבחינת הזנים, המיקום, בעלי חלקות שיתופיות או פרטיות וכו'. מתוך כלל הנרשמים נבחרו שישה אשר עומדים בתנאי המכרז כפי שפורסם, ששת המגדלים "שודכו" לשלוש מהחברות המובילות בתחום ההשקיה המדייקת היום בישראל: קרופקס, וירידיקס וסופלנט. יש לציין כי כל מערכת נבחנת בכל משק ביחס לחלקה סמוכה בה ההשקיה נקבעת לפי הרגלי המשק הרווחים עד כה ("טיפול משקי") ולא מדובר בניסוי השוואה בין טכנולוגיות.

לאחר פגישות היכרות, תיאום ציפיות, מיפוי החלקות והסברים על המערכת, בששת המשקים הותקנו המערכות, כל אחת ואופן התקנתה, לקראת תחילת עונת ההשקיה בגלעיניים אשר נפתחה בימים אלו ממש. בכל המשקים החיישנים עובדים ומודדים מגוון פרמטרים בקרקע ובעץ בשילוב עם נתוני אקלים, לווין ונתוני החלקה. לאחר עיבוד כלל הנתונים, מערכת המדידה משדרת מידע בזמן אמת למגדל על מנת לספק לו נתונים על רמת העקה של העץ, מידע אשר מטרתו לסייע בקבלת ההחלטה אם להשקות או להמתין. באחד ממשקי המודל, יתרונות המערכת כבר מורגשים: החלקה שבה הותקנה המערכת היא החלקה היחידה שעוד לא קיבלה מנת השקיה שכן המגדל קיבל נתונים המעידים על כך שעוד אין צורך.

בסוף הפרויקט, כלל נתוני ההשקיה בפועל לצד נתוני הקטיף ינותחו לכדי פרסום אשר יביא בפניכם מסקנות הנוגעות לשימוש במערכות תומכות החלטה לעומת השקיה ללא מערכות ניטור. עד אז, אנו מודים לחברות השותפות במודל, מאחלים הצלחה למשקים הזוכים להכיר עוד טכנולוגיות ומקווים שתבוא עלינו עונת השקיה מוצלחת.

כתבה:
אביטל כיטוב, רכזת הגנת הצומח, היחידה לחקלאות וחדשנות גולן
טלפון: 052-8348409
אימייל: avitalk@gri.org.il

Back To Top